Матеріал до виховної роботи
ДРУЖБА ТА БРАТСТВО ДОРОЖЧІ ЗА БАГАТСТВО
1.Що це значить не дружити, жити так- одинаком?
Не дружити – це ходити не дверима, а вікном.
Це без друга, без подружки на перерві, у кутку
Розправлятись самотужки з апельсином нашвидку.
Це дивитись, наче в книжку, набік з видом кам`яним,
А насправді тишком – нишком роздавати штурхани.
В школі вчитись й не дружити - це, повірте, все одно,
Що заплющившись, сидіти і дивитися кіно.
Вислови свої думки після прочитаного. Почни так: «Я думаю,що дружба, це
коли...»
2.Прочитай в особах вірш «МОЄ» Діючі особи: Оля, Коля.
Коля: Чий це автомобіль? Оля:Мій, поклади!
Оля: Мій, не чіпай! Коля: Дай, будь ласка, погратися.
Коля: А цей коник? Оля: Не можна, не дам, усе моє!
Оля: Мій, не займай! Коля: Тебе «МОЄ» звати,треба,
Коля: Тоді, корабликом гратимусь. А не Оля?
3.Дай поради Олі, Колі. Запиши поради у формі спонукальних речень із словами-звертаннями.
4.Гра «Лагідне ім `я». Передати м` ячик, придумавши лагідне ім`я.Наприклад:
Юрчик- Світланка- Настуся- Вікуся- Богданчик.
5.Прочитай вірш, постав питання до змісту вірша.
Знайшов мурашка гарну бадилину Прийшла на поміч різна мурашина
Везе-везе, везе, везе... І коника гукнули стрибунця
І так, і сяк, і в гору, і в долину!- 3 дні, 3 ночі царство мурашине
Така важка, ніяк не доповзе. Рубало бадилину на дрівця.
6.Віднови деформовані прислів` я.
Нових друзів наживай , а знайдеш- тримай.
Як будемо в дружбі жити- а старих не забувай.
З ким поведешся, нас нікому не зломити.
Друга шукай, того й наберешся.
7.Продовжи речення.
Я дружу з___, тому що_____. Мій друг_____,тому що________.
Мені заважає бути хорошим другом_____. Мені треба навчитися_______.
8. ТРИ ТОВАРИШІ (В. ОСЄЄВА)
Вітя загубив сніданок. На великій перерві всі діти снідали, а Вітя стояв собі
осторонь.
- Чому ти не їси?- запитав його Коля.
- Загубив сніданок...
- Погано,- сказав Коля, відкушуючи великий шматок білого хліба. –До
обіду
ще дуже далеко!
- А де ти його загубив?- запитав Михайлик.
- Не знаю... тихо сказав Вітя і одвернувся.
- Ти , напевно, в кишені ніс, а треба в сумку класти,- повчав Михайлик.
А Володя нічого не запитав. Він підійшов до Віті, розламав навпіл
шматок
хліба з маслом і простягнув товаришеві.
-Візьми, їж!
Скільки було товаришів? Як їх звали? Що сталося в цей день з Вітею?
Як віднеслись до цього Коля, Михайлик, Володя? Кого можна назвати
справжнім товаришем? Дай пораду Михайлику, Віті, Колі.
9.Вивчи мирилку. Мир- миром.Пироги з сиром.Варенички в маслі. Ми- дру-жечки красні. Помирилися!
10. Напиши текст-опис свого друга, однокласника.
ЛІНЬ ВЕДЕ ДО БІДИ
1.Прочитай вірш, дай поради, що робити героєві.
Лінь
Що робити?
Наче тінь приросла до мене лінь.
Я хотів уроки вчити-
Адже в мене стільки справ!
А вона шепоче:
-Вітю, взяв би краще, та поспав...
Суперечок не терплю!
Що поробиш? Ліг, та й сплю...
Вранці потираю очі:
Ех, зарядочку б зробить!
Раптом чую - лінь шепоче:
- Та навіщо це тобі?!
- Як тут виберешся з ліжка
- Що зробив я? Знову влігся...
2.Продовжи речення:
Якщо я лінитимусь і не буду читати, то...
Якщо я лінитимусь і не буду чистити своє взуття, то...
Якщо я лінитимусь і не буду виконувати режим дня, то...
3.Прочитай виразно гуморески в особах. Дай поради персонажам.
- Артуре, ти поглянь на свій одяг! Скільки разів я тобі казала- не перестрибуй
через калюжі?!
-А я і не перестрибнув. ПОРАДА:_________
- Ось ми підемо скоро до школи і уяви, що в шкільному гардеробі погасло
світло. Як ти впізнаєш свою куртку?
-По ґудзиках!
-По ґудзиках? А вони в тебе що, якісь особливі?
- А їх немає зовсім. ПОРАДА________________
4.Допиши твір-розповідь за даним початком. Дай заголовок.
Андрій і Тарас товаришували. Тарас був добрий хлопчик, але трохи лінь-
куватий. Андрій його часто критикував за це. І ось одного разу...
5.Прочитай виразно вірші Богдани Бойко. Що ти думаєш про героїв?
ПРО ЧИСТИЙ ПОСУД
Здивувався дуже тато: -Як то де? Стоїть у мийці.
-Де це посуд із серванта?- Ти ж казав мені й Марійці:
А Іванко мовить радо: «Посуд чистий лиш беріть!»
-Пригощайся лимонадом! Спека... Нам хотілось пить!
На полиці є ще склянка! -Добре, як слухняні діти!
-Але решта де, Іванку? Йдіть, слухняні, посуд мити!
НЕПРИБРАНА ПОСТІЛЬ
В Марійки мама запитала: -Так,згодна, встала я давненько...
-Чому ти постіль не прибрала? - То постіль прибирай хутенько!
Давненько встала ти , дитино! - Але ж ведмедик, мамо, спить...
Уже дванадцята година! Не хочу я його будить!
Марійці мовила матуся:
-Будь ласка, доню, не лінуйся,
Бо , відчуваю, до весни
Ведмедик буде бачить сни...
6.Склади план, як побороти лінь.
7.Віднови прислів `я. Яке з них ти взяв би гаслом у своєму житті?
Терпіння і труд треба в воду лізти.
В хаті ледаря вода не тече.
Під лежачий камінь і завжди свято.
Щоб рибку з`їсти, все перетруть.
БУДЬ ПРИРОДІ ДРУГОМ
1.Прочитай вірш. Вислови свої міркування з поведінки хлопчика.
Зламав Івасик гілку ясенову Вже вітерець її не запитає,
І кинув геть, коли награвся нею «Хитати ще?,- її не запитає.
Веселий він побіг собі додому. В її прожилках не бродити соку,
Вона ж лежить на глинищі рудому. Не грати мрію ніжну і високу.
В самотині зітхає гілка тяжко Івась у ліжку спить спокійно, тихо.
Вже на неї не сяде більше пташка. Невже не знає він, що скоїв лихо.
2.Спиши текст, ставлячи в кінці кожного речення потрібний розділовий знак.
Багато пташок залишається у нас зимувати чи знаєте ви, як називаються
ці пташки як ви допомагаєте їм узимку за цю допомогу вони віддячать вам
навесні.
3.Динамічна пауза на тему « Як зберегти природу»
Якщо ти любиш природу - підніми дві руки.
Якщо тобі подобаються квіти - посміхнися.
Якщо ти не збираєш великих букетів квітів - плесни в долоні над головою.
Якщо ти навесні майструєш шпаківні - постав руки в боки.
Якщо до твоєї кімнати залетів джміль і ти намагаєшся випустити його-змахни
руками.
Якщо ти переконаний, що кожній людині потрібно піклуватися про природу-
простягни своїм сусідам руки і потисни.
4.Запиши речення в такому порядку, щоб вийшла зв`язна розповідь.
Добери заголовок.
А)Я добре доглядав за ним. Взимку я знайшов хворого щиглика. Випурхнула
пташка й голосно заспівала. Але щиглик перестав співати. Посадив його в
клітку.
Я відчинив вікно й випустив його на волю. Він хотів на волю.
Б)Хлопчик перев` язав птахові ногу. Якось улітку Миколка ходив до озера.
Нога в нього була поранена. Журавлик почав ходити по двору.
Приніс Миколка журавлика до хати. Всі звикли до нього.
Скоро загоїлась нога у Журки. На березі він знайшов малого журавля.
Восени журавлик полетів у вирій.
5 Прочитай вірш «Яблуко». Вислови свої міркування з поведінки хлопчика.
На галузці яблуко висіло Яблунько моя зеленокрила
Каменем я кинув- перебив Може ти й заплакала тихцем?
Гілочку, аж серце заболіло, Ти для мене яблуко вродила,
І навіщо я таке зробив? Я ж у тебе кинув камінцем!
Не подумав! Лютий недотепа! Засихає перебита галузь.
За добро я розплатився злом. І в душі горить, немов батіг,
І стоїть коло дороги щепа, Совість. А яблуко зосталось,-
Наче птах з підстреленим крилом. Мій важкий , хоч недостиглий гріх.
6.Прочитай. Розташуй абзаци у відповідному порядку: зачин, основна частина, кінцівка.
Ластівка в капелюсі
На землі лежало четверо жовторотих пташенят. Батьки їхні кружляли
над
своїми дітками і кликали на допомогу.
У нас під стріхою жили ластівки. Аж ось трапилася велика біда. Під час
вітру
гніздо впало й розбилося.
Василько поклав ластівок у капелюх і прибив під стріхою Ластівки дуже
зраділи і почали годувати пташенят.
7.Склади план порятунку птахів взимку.
8. Склади план порятунку джерельця.
9. Склади план порятунку кімнатних рослин.
БРАТИ НАШІ МЕНШІ
1.Прочитай оповідання « ГРАЙЛИВІ СОБАКИ»
Володя стояв біля вікна й дивився на вулицю, де грівся на сонечку
великий собака Полкан. До Полкана підбіг маленький Мопс і почав на
нього кидатися й гавкати: хапав його зубами за величезні лапи, за морду і,
здавалося, дуже набридав величезному й понурому собаці.
-Постривай-но, він зараз тобі покаже!- сказав Володя.- Провчить тебе.
Але Мопс грався і далі, а Полкан дивився на нього дуже доброзичливо.
-Бачиш, -сказав батько Володі.- Полкан добріший за тебе! Коли з тобою
починають гратися твої маленькі братики й сестрички, то обов язково все
закінчується тим, що ти їх поб` єш. А Полкан знає, що великому й сильному
соромно ображати маленьких і слабих. (К.Ушинський)
2. Склади телеграму і надішли її всім героям цього оповідання: Володі,
Полкану, Мопсу, батькові. Подумай. Кого в телеграмі ти будеш хвалити, а
кого соромити?
3.Подумай над ситуацією «Загубився собака» Що робити?
Коля вийшов з собакою Бімом на прогулянку. Зняв поводок . І ось уже
два дні господарі не можуть знайти Біма...
4.Вправа «Розгадай». Кому дідусь подарував цуценятко?
У собаки нашого сусіда- дідуся Миколи- народилося цуценя. Друзі
Дмитрик, Сашко і Андрій давно мріяли про собаку. Дідусь кожного з них
запитав: «Що ти будеш робити з цуценям?» Дмитрик відповів: «Я зав` яжу
цуценяті бантик!».
Сашко посміхнувся: «А я буду бігати з ним!» Андрій сказав «Я облаштую
цуце-няті теплу постільку в ящику, наллю в мисочку молочка і доглядатиму
його».
5.Хай ці слова стануть девізом твого життя. Вивчи їх! Намалюй за віршем.
Природі нічого не шкода,
Несе вона людям дарунки свої.
І просить за це нас природа,
Щоб ми поважали й жаліли її.
No1. Прочитай вірш «Молодець проти овець». Вислови свої думки.
Вовк надумав зайчику Річ у тім, що в зайчика
Вуха накрутить, Дружба завелась.
Та немає зачіпки- Він з ведмедем знається,
Ніяк не зачепить. А в того Мишка-
Зачіпка не в зачіпку- Сірий добре знає це!-
Зачіпка б знайшлась, Лапа ой важка!
Склади поради Вовкові. Я порадив би(порадила б)....
No2. Прочитай. Кого з героїв твору та засуджуєш, а кого схвалюєш?
Заєць стрівся з Їжаком, З Зайцем побіжить Їжак
Посміявся над звірком. Він на хитрощі мастак.
Та чи ж можна Їжачкові, ...Ось і фініш. Їжака
Куцоніжці, малюкові, Перемога жде легка.
Мене, Зайця, обійти Піт на Зайці, як роса...
І до фінішу прийти? Глянув Заєць: чудеса!
А Їжак всміхнувся стиха На маленькім Їжакові
І подумав: «Зайцю лихо: Ані поту, ані крові.
Ноги в Зайця то довгенькі, З Їжака –хоч воду пий.
Але розум коротенький». Зажурився Зайчик мій.
Хто з вказаних персонажів допоміг Їжачкові обхитрити Зайця?Що сильніше
за силу?
Лисичка-сестричка, Їжачиха, Зайчиха, Єнот, Ведмідь-Набрідь.
No3. Склади частини прислів` їв. Як ти їх розумієш?
Гостре словечко а знайдеш-тримай.
Нових друзів наживай, а коле сердечко.
Друга шукай, а старих не забувай.
|